Бізнес на коноплі: як українці шиють незвичайний текстиль (газета СЬОГОДНІ, березень 2016)
Бізнес на коноплі: як українці шиють незвичайний текстиль
У моду входять подушки, ковдри, шкарпетки та безрукавки з екологічно чистої конопляної тканини.
Органічний бізнес стає все актуальнішим у всьому світі: люди, які втомилися від продуктів нафтопереробки, хочуть носити натуральний одяг та вживати екопродукти. За оцінками експертів, за кордоном цей напрямок розвивається семимильними кроками, а щорічний приріст компаній становить близько 20%.
До нас те, що популярне за кордоном, традиційно приходить із запізненням. Адже часто українці насторожено ставляться до нових продуктів – особливо якщо напрям, у якому розроблені ці продукти, для України є дивовижним. Втім, є серед нових віянь і ті, що знайомі українцям уже кілька століть, зокрема – мистецтво обробки конопель та пошиття з цієї тканини різних речей. Переваги текстильних товарів з цієї рослини, відомі нашим предкам, були несправедливо забуті сучасним поколінням, але зараз пам'ять століть повертається, і конопляні речі стають все більш затребуваними на нашому ринку.
Про це, як ніхто, знає Оксана Дево: вона вже три роки шиє в Україні текстильні товари з конопель. Про нестандартний бренд DevoHome йтиметься в нашій рубриці "Особлива справа".
СТАРТ. Ідея шити ковдри та подушки з конопляної тканини прийшла до Оксани Діво несподівано. Просто якоїсь миті киянка зрозуміла, що хоче відкрити свою справу. На той час у неї за плечима вже був значний досвід роботи в журналістиці на ТБ, у рекламному бізнесі в Німеччині, а також у сімейному управлінні кар'єром з видобутку глини. "Рішення все різко змінити прийшло до мене на посади директора з розвитку Auchan: моя сестра з чоловіком вирішили купити пенькозавод у Полтавській області. Там вирощували промислові коноплі, і проводили первинну обробку волокон. З цього матеріалу можна було випускати тканину або робити пухнастий наповнювач, Наприклад, для ковдр. Вивчивши новий бізнес моїх родичів, мені спало на думку: чому б не пошити з конопляної тканини текстильні речі? Як показало життя, ця бізнес-ідея виявилася вдалою”, – каже Оксана.
ПЕРШІ КРОКИ. Як зізнається Дево, запуск бренду DevoHome відбувся несподівано: жодних маркетингових досліджень не проводилося, бізнес-плани не складалися. "У мене багато друзів серед маркетологів, з ними я і радилася. Там дізналася про ярмарки з еко-тематики. Мені запропонували: шиї ковдри та приходь на ярмарок. І я зважилася, хоча часу було мало. Зате розуміла, який має бути дизайн. Тобто, в ковдрах, крім конопляної тканини, яка по суті – блідий і сірий матеріал, використовували інші види тканин, наприклад, імпортний сатин, шили не лише текстиль мінімалістичного формату, а й ковдри яскравих кольорів – такі речі подобаються молоді. Перші вкладення становили лише кілька тисяч доларів – мої особисті інвестиції, які пішли на закупівлю тканини та пошиття текстилю. Але витрати окупилися десь за півроку: на ярмарках наш товар виявився затребуваним, і перша колекція швидко розпродалася», – розповіла нам Оксана Дево.
РОЗВИТОК. Зараз Оксана пропонує своїм клієнтам ковдри, подушки, покривала, постільна білизна та ін. Є в колекціях товари для різної аудиторії – для сім'ї, молоді та немовлят. Є й спроби шити з коноплі одяг – нещодавно Дево запропонувала клієнткам подовжені жилети, сумки та капори. "Взагалі, коноплі – універсальний матеріал. З неї можна виробляти шкарпетки, робити олію, пекти печиво... Все це представлено в нашому шоу-румі. Зупинятися на цьому не збираюся: у планах – удосконалення формули тканини. Якщо вдасться створити м'якший варіант конопляної тканини, тоді можна буде активніше використовувати цей матеріал, наприклад, у виробництві простирадлом", – ділиться Дево..
ДУМКИ ПРО МАЙБУТНЄ
Секрет бізнес-успіху конопляного текстилю, на думку Оксани Дево, дуже простий: мінімум вкладень та максимум креативу. "Я не витрачала гроші на оренду офісу, а мій шоу-рум довгий час розташовувався в одній із кімнат нашого приватного будинку. Аналогічною була ситуація і з онлайн-просуванням: спочатку замовлення приймалися через сторінку у "Фейсбуку". Зовсім недавно з'явився повноцінний сайт, та й шоу-рум ми відкрили у Києві влітку 2015. Але виборчий підхід у популяризації конопляного текстилю дає гарний результат, адже ми маємо постійний клуб клієнтів, який поступово зростає. Важливо безпосередньо спілкуватися з покупцями на тих же ярмарках, цікавитись у них, що подобається, а що ні. Такий діалог допомагає коригувати товарний ряд у нових колекціях. В результаті у нас немає низьких сезонів продажів - наприклад, влітку продаються легкі ковдри-покривала", - розповідає Оксана.
У планах у Дево – вихід на закордонну аудиторію. "Люди часто купують наші товари для подарунків іноземним друзям чи колегам. У нас навіть були спроби відкрити представництва в Європі. Але на це потрібен час, а його не вистачає. І все ж таки потрібно просувати товар за кордон, оскільки це розширить обсяги продажів", – пояснює підприємець. Окрім того, Дево хоче зайнятися на батьківщині виробництвом: "Мені хотілося б відкрити підприємство, зав'язане на ткацтві та прядильній справі. Таких установок в Україні майже немає, а новий завод такого напряму дав би черговий поштовх розвитку українського коноплеткацтва".
автор: Христина Коновалова, газета Сьогодні